0
Jogos pratimai nauda

Ko gali išmokyti joga ?

Dažnam žmogui joga asocijuojasi su sudėtingomis kūno padėtimis, kurių nuotraukų yra pilnas internetas. Jogos praktika neužsiimančiam žmogui jogos asana (statiška kūno padėtis, kuri laikoma tam tikrą laiką) gali atrodyti įvairiai – gražiai, egzotiškai, sudėtingai, netgi juokingai. Šie įvaizdžiai yra visiškai natūralūs, ypač kai nėra žinių, kokiu tikslu iš kūno bandoma ,,išspausti” šias padėtis.

 

Išminčius Patanžalis (Patanjali) suskirstė jogos filosofiją į 8 pakopas:

 

Pagal Patanžalį (Patanjali), jogos asanos turi vienintelį tikslas – sustiprinti ir ištampyti kūną, kad jis galėtų komfortabiliai išbūti vienoje padėtyje medituojant. Tačiau jogos asanos padeda ne tik išbūti ilgai meditacinėje padėtyje. Šiame straipsnyje aptarsiu pamokas, kurias man suteikė praktikuojami jogos pratimai.

Valdomas protas

Galime būti savo gyvenimo šeimininkais tik tuo atveju, jei mes valdome protą, o ne jis valdo mus. Tai įmanoma tik suvokus, kad mes nesame mūsų mintys ir pradedame naudoti protą kaip įrankį, kaip savo vidinį kompiuterį duomenų apdorojimui. Tačiau kiek dažnai gyvenime pasiduodame minčių chaosui, kiek dažnai mintys lemia mūsų tolimesnius veiksmus, kryptį gyvenime? 

 

Darant jogos praktiką skatinu stebėti kylančias mintis, bet prie jų neprisirišti. Kaip tai atrodo praktiškai? Būni ne pačioje patogiausioje kūno padėtyje kokią minutę ar dvi. Visą tą laiką esi savo minčių stebėtojas. Gali ateiti  įvairiausių minčių, kaip: ,,ką čia reikės pasigaminti vakarienei?”, ,,kažkaip nuobodu pasidarė” ar ,,įdomu, kaip šiuo metu atrodau iš šono”. Gali kilti ir dar keistesnių minčių, kartais žmonės net išsigąsta, kai pradeda jas stebėti. Ir kuo daugiau jas stebi, pradedi suvokti, kad žmogus nėra jo mintys. Nes pradedi matyti jų dėsningumą, kada ir kokios mintys ateina.

 

Praktikuojant jogą skatinu stebėti mintis, bet prie jų neprisirišti. Kartais atliekant asaną ateina mintis ,,kaip sunku, daugiau nebegaliu”. Ir jeigu pastebi šią mintį, bet nesusitapatini su ja, pradeda vykti įdomūs pokyčiai. Nes nuskenavus kūno pojūčius, dažnai paaiškėja, kad iš tikrųjų nėra taip sunku, kaip paišo protas. Tada toliau stovi asanos padėtyje. Ir tai tampa pirmu žingsniu, kai tampi savo minčių valdovu, o ne jos valdo tave. Prasideda visai kitokia gyvenimo kokybė, kai šiuos įgūdžius pradedi taikyti gyvenime.

 

Gilus kvėpavimas

Kvėpavimo pratimai (Pranajama) – dar vienas labai svarbus jogos praktikos aspektas. Dažna moteris turi susiformavusi įprotį kvėpuoti daugiausiai krūtine, nepajungiant pilvo į kvėpavimo procesą. Tačiau gilus kvėpavimas pilnais plaučiais yra galimas tik tuo atveju, jei įdarbinamas ir pilvas. Kai leidžiame pilvui išsipūsti, diafragma gali žemiau nusileisti, automatiškai krūtinės erdvė padidėja ir plaučiai gali prisipildyt didesniu oro kiekiu. Kuo daugiau oro patenka į plaučius, tuo daugiau deguonies gauna kūnas. O tai yra raktas į sveiką kūną ir ilgaamžį gyvenimą.

 

Jogos praktikos metu bandome išmokti kvėpuoti pilvu ir formuojame naujus kvėpavimo įpročius. Mokomės atliekant sunkią asaną išmokti kvėpuoti pilnais plaučiais, giliai įkvepiant ir tolygiai bei ramiai iškvepiant. Šis įprotis nepastebimai perėjo ir į mano kasdienį kvėpavimą. Dabar net stresinėse gyvenimo situacijose natūraliai ir be didesnių pastangų galiu pritaikyti tokį patį kvėpavimą. Ir tos pačios situacijos, kurios anksčiau sukeldavo sumaištį viduje, nebeatrodo tokios įtemptos, kaip anksčiau. Galite tuo, ką parašiau, aklai tikėti arba patys išbandyti tai praktiškai. Bandymas būtų labai paprastas: kai patirsite stresinę situaciją, grąžinkite dėmesį į savo kvėpavimą. Bent 10 kartų giliai įkvėpkite per 4 sekundes bei ramiai ir tolygiai iškvėpkite per 8 sekundes. Ir tiesiog stebėkite, kaip keičiasi vidinė būsena, nors išorės aplinkybės ir lieka tokios pačios.

 

Nesilyginimas su kitais

Jogos asanų praktikavimas gali būti individualus arba su kitais žmonėmis ir mokytoju. Susipažinti su jogos praktika rekomenduojama pamokose, tam kad suprasti, kaip jogos asanos yra atliekamos ir kad jos duotų naudos, o ne žalotų kūną. Atliekant jogos asanas grupėje, galima pamatyti, kokie yra žmonių skirtingi kūnai. Vieni skirtumai yra įtakoti praeities veiksmų: kokį gyvenimo būdą gyvenome. Kiti skirtumai gali būti anatominiai: skirtingos kūno proporcijos, kitokie kaulų ilgiai, storiai. Šie visi skirtumai matomi ne tik mokytojams, bet ir tiems, kam jogos pamokos tapo reguliariu užsiėmimu.

 

Jeigu nepriimame šių skirtumų kaip natūralių, pradedame jogos praktikos metu lygintis su kitais mokiniais. Tokiu atveju tenka susitikti su savo ego. Jis gali pradėti skatinti mus būti geriausiu ar bent jau neatsilikti nuo kitų. Ir deja, kai ego kalba garsiai, sunku įsiklausyti į savo kūno pojūčius, o tai gali būti tiesiausias kelias traumų link. Dėl to jogos praktikos metu skatinu įsiklausyti į savo kūną, daryti tik tiek, kiek jis leidžia padaryti šiandien. Kantrybė, pagarba savo kūnui, kiekvieno žmogaus skirtumų suvokimas yra raktas, kaip jogos praktikos gali išmokyti nesilyginti su kitais bei džiaugtis savimi ten, kur esi šiuo metu.

 

Šį principą perkėlusi už jogos praktikos ribų, atradau naują savęs pažinimo erdvę. Šioje erdvėje sumažėjo triukšmas iš aplinkos. Sumažėjus lyginimuisi su kitais, lengviau išsigryninau, kas man yra iš tikrųjų svarbu, kokios mano vertybės ir taip išryškėjo kryptis, kuria noriu judėti gyvenime.

 

Pateikiau tik dalį pamokų, kurių mane išmokė jogos asanos. Šios pamokos keičia mano kasdienybę, keičia mano gyvenimo kokybę. Žinau, kad pokyčių bus dar daugiau, reguliariai praktikuojant jogą to išvengti neįmanoma. Šie pokyčiai yra kaip ledkalnis, tik 10 proc. jo matoma, likusi dalis yra po vandeniu. Ledkalnio viršūnė yra išoriniai pokyčiai, kaip gražėjančios kūno formos bei skaistesnė veido oda. Vidiniai pokyčiai yra kaip likusi ledkalnio dalis po vandeniu – jie gali būti nematomi iš šono, tačiau tai sudaro didžiąją dalį virsmų.

 

Om!

Jogos mokytoja Alina